torsdag 26 november 2009

Elin-mössan

Så här gjorde jag min mössa:
Först la jag upp 82 maskor på stickor nr 5 med ett garn som heter Molly.
Sen började jag sticka. I både början och slutet sticka jag två räta maskor som sen kommer att försvinna när man syr ihop den.
Sen sticka jag 2 räta och 2 aviga, 2 r, 2 a ... tills jag fick en resårkant på ca: 4 cm.
När jag fått en lagom kant sticka jag ett helt varv med räta maskor.
Sen stickade jag dom två räta som försvann och sen 1 r till, 1 a, 1 r, 3 a, 1 r, 1 a, 1 r, 3 a osv tills det bara var 2 kvar som jag sticka 2 r. På avigsidan blir det tvärtom. Den som är rät på framsidan blir avig på baksidan.
Sen sticka jag så lång jag ville ha den och minskade maskantalet med hälften på sista varvet. När jag gjort det tog jag en nål och garnet och trädde igenom det genom alla maskor och drog ihop och sydde igen den.
Sen gjorde jag en boll och satte fast den på mössan och sen var den klar.
Jag kom på att göra den efter att ha sett en liknande mössa.

//Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar